Camilla i Australien

Följande reserapport skrevs av en GoXplore-deltagare från ett annat land och översattes automatiskt till engelska. Texten kan därför ibland vara lite otydlig.

Jag har nu varit i Australien i snart 8 månader, och även om jag snart ska åka hem kommer jag aldrig att glömma detta äventyr. Hade en helt fantastisk tid, och det är något jag absolut rekommenderar alla att göra!

Under loppet av 8 månader har jag varit på otroligt många platser, upplevt många oförglömliga saker och fått många nya vänner. Jag började i Sydney (som de flesta) och gjorde alla "måste-göra" saker - som att se operahuset, Darling Harbour, Bondi Beach, Harbour Bridge etc. Och efter en vecka med mycket roligt och festande var jag, och 5 av norrmännen som åkte samma dag som jag från Oslo på väg till Surf Camp. Det var lite kallt i vattnet, men GUD vad kul det var att fånga min första våg!

Efter att ha spenderat för mycket pengar köpte en kompis en bil och vi åkte på en roadtrip upp mot Byron Bay!
Vi stannade till i Newcastle (spökstad), Port Macquarie (härligt) och Yamba (fantastiskt) innan vi äntligen anlände. Byron var väldigt trevlig, men efter en vecka åkte tre av oss vidare till Brisbane för att söka arbete.

Två av tjejerna fick jobb på en gård, medan jag fick jobb på ett kafé i Sydney. Och efter den tiden i Sydney är det absolut min favoritstad här i Australien!!!

Efter att pengarna hade tjänats tillbaka åkte jag och en vän till Surfers Paradise. Också ett av de bästa ställena jag har varit på. OTROLIGT bra nattliv!!!!
Jag och tre andra norska tjejer lyckades också hyra ett hus(!!) i Mooloolaba. DET var lyx, efter alldeles för många månader av att dela rum på vandrarhemmet!

I mitten av december åkte vi till Miles – 5 timmar inåt landet från Brisbane, för att jobba på ett hotell. Därmed firade vi jul, nyår och Australiens dag. Även om det var trevligt, bra pengar och det faktum att vi fick många goda vänner, skulle jag säga att det var OTROLIGT dåligt planerat.... Skulle gärna ha varit i Sydney på nyårsafton.

Men jag kom knappt därifrån efter nästan 3 månader, och åkte ensam till Perth.
Försökte ta sig ut från Miles i tre dagar, men vägarna var stängda på grund av översvämning. Perth är en vacker stad, och inte minst utsikten över Indiska oceanen från vandrarhemmet, på Cottesloe Beach. Var definitivt värt pengarna jag spenderade på flyget!! Åkte också till Rottnest Island i Perth. En härlig ö, där du kan cykla runt, snorkla, koppla av och göra som du vill. Hälsade på Quokkorna på ön, de mest nyfikna och sötaste djur jag sett! De finns inte i resten av Australien, bara på Rottnest Island. Ja!
Nu är vi i Cairns!! Otroligt bra stad, inte som en storstad, men inte en av de minsta städerna heller. (Det finns ett stort köpcentrum här).
Under den här veckan har vi varit på Ultimate Party Tour, vi har åkt på en roadtrip till Millaa Millaa falls, och simmat där och igår åkte vi till The Great Barrier Reef och snorklade. Det var helt fantastiskt vackert, och är definitivt något man BÖR göra när man först är i Australien. Jag menar, det är ett världsberömt korallrev!

Idag hade jag tidernas adrenalinkick, när jag hoppade ur ett plan från 14 000 fot!

Fallet ur planet var det värsta, då vi snurrade runt i luften och jag insåg faktiskt hur långt ner det var och hur snabbt vi föll. Det var det bästa jag någonsin gjort, helt enkelt FANTASTISK!!!!!!!!!! Efter en timmes paus på vandrarhemmet efter hoppet gick vi till Crystal Cascades och simmade i "simhålen". (och ja, du brukar glömma några norska ord under din vistelse här nere).

Jag har gjort så mycket här nere att jag skulle kunna skriva en hel bok. Men åk till Australien och upplev det själv, det är bättre än att läsa boken.

Sammantaget har det varit en helt fantastisk resa hittills. Resan går hem den 30 maj och jag besöker Fiji och New York på vägen. Jag måste säga att jag också ser fram emot det!
Gå igenom GoXplore, de hjälper dig på vägen och du behöver inte göra allt det tråkiga pappersarbetet! Dessutom är det alltid bra att veta att man har någon att kontakta "i nödfall".

Allvarligt, GoXplore! :-)

Reseberättelser från 2013 (Översatt)

Vill du uppleva något liknande?! Denna reserapport är från Work & Travel Australien.

Hem » Reseberättelse » Camilla i Australien

Alexandra S beställde vårt Work & Travel Nya Zeeland All Set program för 78h sedan. Är det något för dig också??!