Maria i Ecuador

Följande reserapport skrevs av en GoXplore-deltagare från ett annat land och översattes automatiskt till engelska. Texten kan därför ibland vara lite otydlig.

Ecuador var för mig, som jag redan skrivit ett par gånger, helt fantastiskt! Från det ögonblick jag landade i Quito tills jag sorgset sa hejdå till min "familj" på Galapagos, hade jag en viskning.

På flygplatsen i Quito möttes jag av en supertrevlig och pratsam dam (som de flesta ecuadorianer är). Hon körde mig till mitt boende, som var en mycket stor lägenhet som jag delade med flera andra studenter och volontärer, med ett privat rum och badrum. Jag fick även en pärm med all information för hela min vistelse i Ecuador med mera. Eftersom jag kom på en lördag hade jag hela söndagen på mig att utforska lite av vad Quito hade att erbjuda innan skolan började på måndagen. Jag och en annan ny student valde att åka till Mitad del Mundo, d.v.s "mitten av världen", där ekvatorn korsar landet. Vi valde att resa med olika lokalbussar, då detta är ett utmärkt sätt både att lära känna staden och det är lite mer ekonomiskt än en taxi.

De närmaste dagarna var det främst skolan som stod på agendan. Eftersom jag var ensam på min språknivå hade jag privatlektioner. Och min lärare, Martin, var helt fantastisk! Han var väldigt duktig på att tala klar spanska så att det var relativt lätt att förstå vad som sades, och lektionerna var både roliga och varierande. Vi gjorde allt från den typiska "torra" grammatiken, till att spela spel, titta på traditionella videor från Ecuador och sjunga sånger på spanska. På eftermiddagarna och kvällarna gick jag oftast med de andra volontärerna för att utforska staden lite och sedan äta middag. I Quito har de många stora och trevliga marknader med ett bra utbud av varor, i alla världens färger, och bra priser, så vi spenderade också lite tid där.

När lördagen kom var det dags att bestiga Volcan Cotopaxi, världens högsta aktiva vulkan. Eftersom vulkanen mäter nästan 6 000 meter över havet var det bara tillåtet att gå en kort sträcka. Detta var både för att undvika höjdsjuka, men också för att det högre upp är snö och svårare terräng. Vi nådde hela 4900m, vilket är det högsta jag någonsin varit. Väldigt coolt! Efteråt fick alla en cykel, innan vi tillsammans cyklade ner till en liten sjö, där vår buss stod parkerad, för att ta oss på lunch.

Söndagen blev min vanliga resdag i Ecuador. Vi (jag och min nya skolkamrat från Nederländerna) hade fått tydliga instruktioner om hur vi skulle gå vidare till vår nästa stad: Baños. Vi gick till busstationen i Quito, satte oss på bussen i riktning mot vår nya destination och njöt av utsikten genom busslinjen. Ecuador har fantastiskt vacker natur och otroligt mycket fint att se och njuta av på en längre bussresa.

När vi efter ett par timmar anlände till Baños gick vi ca 400 meter till vår skola, där vi möttes av fina Shelly! Hon var inte bara ansvarig för skolan, hon var också vår värdmamma. Vi bodde hos Shelly och hennes tre syskonbarn och två hundar och bjöds på en härlig lunch varje dag. Som i Quito fick jag även privatlektioner här, och lärarna är riktigt bra. Baños har också mycket roligt och bra att erbjuda.

Själva staden är omgiven av berg och vacker natur, med vattenfall, floder, utsiktspunkter och själva Casa Del Arbol (med gungan där det ser ut som om du kommer ihåg för alltid) i närheten. Skolan erbjuder två gratisaktiviteter som du kan delta i, och jag valde att åka canyoning (rappellera ner vattenfall), och att hyra cyklar för att se alla fina vattenfall som finns precis i närheten av staden. Och det var SÅ fint. Verkligen, verkligen en stad som har mycket att erbjuda och jag hade lätt kunnat stanna där mycket längre.

Så var det söndag igen, och dags att resa till en ny plats, denna gång utan min kära, nya holländska vän, som skulle vidare till en annan stad i Ecuador. Skolan hade gett konkreta och fina instruktioner om hur man skulle resa vidare, så detta var inga problem att åstadkomma på egen hand. Jag satte mig på bussen i Baños, bytte buss i Gauyaquil och efter ett par timmar med en underbar utsikt över bussfönstret kom jag fram till charmiga Montañita.

I denna lilla fina strandstad finns det också förvånansvärt mycket att hitta. Den spanska skolan där är mycket populär, och det är massor av elever av många olika nationaliteter som samlas, även utanför skoltid. Skoldagen är perfekt upplagd för att ta surflektioner under dagen, vilket jag utnyttjade varje dag. Dessutom erbjuder skolan olika aktiviteter nästan varje dag, och jag tog båda yogaklasserna och åkte på en "tårtutflykt". Staden har också ett mycket bra nattliv, med en flod av backpackers med festskorna på.

Min sista lördag i Ecuadors fastland tillbringade jag valskådning, en timmes bussresa från Montañita, en plats som heter Puerto Lopez. Och det var helt fantastiskt. Mannen från resebyrån jag bokade genom sa att det var 200 % chans att jag skulle se valar, och visst hade han rätt. Hela 3 valar simmade runt varandra och lekte och hoppade runt, och det var riktigt kul att se så enorma och sällsynta djur på nära håll.

Efter tre veckors spanskakurser och resor på fastlandet begav jag mig till flygplatsen för att kolla in Galápagosöarna. Jag var volontär under tre veckor på en ekologisk gård på ön Santa Cruz, medan helgerna ägnades åt att utforska flera av de andra närliggande öarna. Jag fick bo på gården jag jobbade på med en underbar lokal familj, och min värdmamma gjorde mig en otroligt god, lokal lunch varje dag. Arbetsdagen varade vanligtvis från 08.00 till 13.00 och resten av dagen kunde jag använda som jag ville. I arbetsuppgifterna ingick bland annat att plocka ogräs från ananasplantagen, plocka olika frukter och grönsaker, plantera nya grönsaker och hela processen från kaffebönor på träden till färdigt snabbkaffe.

På gården hade jag ett eget rum med eget badrum (även varmvatten), medan köket och andra sällskapsytor delades med familjen. Det bodde också 5 härliga hundar på gården, kor, höns, tuppar och höns. Jag tillbringade ofta eftermiddagarna och kvällarna på gården med min familj, eftersom det tog mig cirka 20 minuter att resa in till stan. Dessutom var de otroligt trevliga människor, och det är bra språkträning, då de inte pratar engelska.

Själva gården är otroligt stor, hela 24 hektar, och det är så svårt att jag var nära att gå vilse ett par gånger. Och nästan varje dag stötte jag på en och annan jättesköldpadda, ofta större än jag själv. Det är extra häftigt att dessa djur bara lever fritt på två platser i hela världen: Galápagosöarna och Seychellerna. Efter ett par veckors arbete här lärde jag mig otroligt mycket, gjorde saker jag aldrig gjort förut och det är också något extra trevligt med att vara volontär och veta att man hjälper de som behöver det.

Santa Cruz, ön som gården ligger på, är den näst största av Galápagosöarna och är ön med högst befolkning. Det finns många restauranger och resebyråer här, och det är välorganiserat för turister. Det är här de flesta turister har sin "bas" när de väljer att utforska öarna, då ön har färjor och dagsturer till de flesta andra öar i närheten. På Santa Cruz ligger också den otroligt vackra Tortuga Bay, en strand som kräver en kort promenad för att komma till. Samt Las Grietas, en badplats där man kan simma i klart, blått vatten mellan två höga klippor, och Charles Darwin Research Station som har sköldpaddor i alla åldrar och storlekar, men som också är en trevlig dagaktivitet.

Förutom att bo och arbeta med min underbara familj från Galapagos fick jag ägna tid åt att utforska de andra vackra öarna i denna unika skärgård. Jag tillbringade en helg på Isla Isabela som är den största av alla öar där jag bland annat fick bada med både havssköldpaddor och många (!!) hajar, såg flamingos, leguaner och sjölejon och jag klättrade två vulkaner. Här har de också världens största aktiva vulkankrater, som är hela 10 kilometer i diameter.

Helgen därpå reste jag till vackra San Cristobal, som är den charmigaste ön av de jag besökte. Det är färre turister där, och ön känns mer "oupptäckt". Dessutom känns det mindre, då nästan allt ligger inom gångavstånd. Här åkte jag en rundtur med båt runt ön, där vi snorklade med hajar och sköldpaddor igen, samt såg massor av leguaner och sjölejon, och fick snorkla vid den berömda Kicker Rock. Det finns också många fina, kritvita stränder att besöka där.

Det är ofta fler djur (sköldpaddor, leguaner och sjölejon) än människor som vistas på Galápagosöarnas paradisstränder. Man kan snorkla i timmar och det känns som en helt annan värld under vattnet, det finns många vulkaner och vacker natur som inte kan beskrivas tillräckligt bra med ord. Och djurlivet är, som de flesta redan vet, helt unikt!
Så även om jag nu har tagit mig vidare till Ecuadors vackra grannland, Colombia, kommer Ecuador att saknas. Alla vänliga, varma och pratsamma människor, den goda maten, den vackra naturen, det fina språket, alla möjligheter att uppleva och göra nya saker, djurlivet och såklart alla mina nya vänner och bekanta som jag definitivt kommer att hålla kontakt med i framtiden. Tack för allt, vackra nya favoritland, det har varit ett sant nöje!

Maria

Reseberättelser från 2017 (Översatt)

Vill du uppleva något liknande?! Denna reserapport är från Volontär Ecuador.

Hem » Reseberättelse » Maria i Ecuador

Jannike E beställde vårt Work & Travel Australien program för 8h sedan. Är det något för dig också??!