Min resa till Vic falls var helt fantastisk - Altea

Min resa till Vic Falls, Zimbabwe, har varit fantastisk!

Efter 20 timmar på resande fot blev jag upphämtad på flygplatsen när jag landade på måndagen och blev körd till volontärhuset som låg väldigt nära Vic Falls centrum (ungefär 10 minuters promenad).

I huset hade alla varsitt eget rum, då det var lågsäsong för volontärer (då skolor och dylikt började), och själva huset var väldigt fint och fräscht, med ett stort mat-område, en brasa och en pool. Poolen var ett stort plus på varma dagar!

Under de första dagarna blev jag introducerad till lejonprojektet; dess syfte, mening och vilka uppgifter jag skulle ha. En vanlig dag kunde börja med en lionwalk eller litter pick på morgonen, för att sedan ha behaviour enrichment, där vi gjorde leksaker till lejonen, oftast av träfibrer, gräs och elefantavföring hehe. Därefter hem till huset för lunch och några timmars paus som oftast spenderades vid poolen eller i skuggan.

På eftermiddagen åkte vi ofta ut i Zambezi nationalpark för game count eller elephant/giraffe-research, vilket var en väldigt mysig del av dagen. Vi såg väldigt många djur, stora hjordar av elefanter, kudu, impala, giraffer, zebror och även ett vilt lejon! Vissa eftermiddagar kunde vi istället ha meat prep/cub feed, där vi förberedde mat till lejonen genom att skära upp och väga maten. Därefter fick vi mata lejonen, och ibland städade vi även deras inhägnad.

Efter eftermiddags-aktiviteterna bar det hemåt igen för god middag lagad av en kock som fanns på plats (och som även lagade lunchen). Kvällarna brukade avslutas runt brasan utomhus eller med filmkväll. En kväll gjorde vi night-drive, där man kör ute i bushen och letar efter hyenor och andra djur som dyker upp.

När vi inte var på projekt så kunde man antingen promenera in till stan och ta en jättegod fika (Deans blev ett nytt favoritställe, och deras baobab-cheesecake var fantastiskt god! De hade även en väldigt god frukost-meny!), eller strosa på marknaden eller i butikerna längs med huvudgatan.

Somliga kvällar åkte vi till Safari-lodge, som har en helt fantastisk utsikt över savannen, och ett vattenhål där djur ofta samlades. Där kunde man avnjuta goda drinkar och snacks medan man såg solen gå ner, vilket var fullkomligt magiskt!

Under helgerna var vi lediga, men de var oftast lika fullpackade med aktiviteter och äventyr. Under min första helg gjorde jag gorge-swing (kort och gott att hoppa från en klippa, absolut något att rekommendera om man gillar adrenalin), samt sunset cruise. Sunset cruise var en jättemysig båttur på zambezi-floden och fick avnjuta solnedgången tillsammans med några flodhästar. Helgen därefter gjorde jag något jag sett fram emot sedan innan jag kom till Vic falls; devils pool. Devils pool är som en naturligt skapad pool precis på kanten av Victoriafallen och också något som passar den äventyrlige. Det var verkligen en upplevelse för livet! Att simma ut till poolen och sedan hänga där och kolla ut över kanten kommer jag aldrig att glömma. Under min sista helg gjorde jag river rafting, vilket också var fantastiskt rolig, om än väldigt jobbigt! Man fick verkligen känna av Zambeziflodens kraft när man forsade fram!

Att besöka Victoria Fallen var också ett måste. Väldigt mäktigt var det. Det blev även av några restaurangbesök, då Vic Falls har väldigt god mat att erbjuda. Ett måste att äta medan man är där är sadza, som är gjort av finmalda korn som sedan hälls i kokande vatten tills det blir som en deg. Därefter plattar man till den med händerna och äter tillsammans med köttgryta och kokta grönsaker. Vi gjorde en village tour till en av de mindre byarna, där vi fick testa på att göra vår egen Sadza, och se hur de levde där. Väldigt lärorikt och rörande besök. Det blev även ett besök till Boma, där det var god mat och vi fick uppleva en häftig trumshow.

Två av de saker som vi gjorde under projekttid som stod ut mest var dels under min första vecka, då vi fick hjälpa till att flytta 4 stycken lejon från en inhägnad till en större och nyare. En väldigt häftig erfarenhet!

Det andra som stod ut för mig var när vi fick besök av en man som vandrar från Kenya till Sydafrika för att väcka uppmärksamhet kring elefanter och tjuvjakten kring dem. Det var väldigt inspirerande! Han talade på en lokal grundskola, där vi även fick träffa barnen som gick där, och det var också väldigt lärorikt och intressant att se hur barnen där hade det.

Allt som allt så har min resa till Zimbabwe varit fantastisk! Jag har träffat så många nya underbara människor, och något som jag fann väldigt underbart var hur glada och vänliga alla alltid var!

Minnena som jag har skapade där kommer jag aldrig att glömma!
// Altea

Reseberättelser från 2018

Vill du uppleva något liknande?! Denna reserapport är från Victoria Falls.

Hem » Reseberättelse » Min resa till Vic falls var helt fantastisk - Altea

Senaste nyheter: Olika möjligheter för dig som älskar hästar