Login 17 MUST HAVE- appar för din Australien-resa!

Utlands APL Realgymnasiet

Bakgrund

Realgymnasiet har valt att arbeta med ett geografiskt område som kan erbjuda en mångfald av utbildningsmöjligheter för våra olika utbildningar. Den annorlunda och fascinerande naturen och kulturen i Sydafrika bidrar också till en oförglömlig upplevelse som blir en viktig del av den personliga utvecklingen.

Vi har valt att arbeta med GoXplore som en förmedlare av APL-programmen i området och tillsammans med dem skräddarsyr vi program utifrån våra olika utbildningars behov. Detta gör att vi har goda möjligheter att säkerställa kvalitet, innehåll, säkerhet och arbetsmiljö. Allt för att ge dig bästa tänkbara upplevelse och läroprocess.
Realgymnasiets personal har tillsammans med GoXplore varit på plats flera gånger för att säkra kvaliteén på praktiken , nedan information är till för anställda på realgymnasiet och även elever för att inspirera att ansöka om utlands APL.

Inspirationsfilm

Låt er inspireras av att se hur det är i Sydafrika och ansök till er internationella APL.

Allmän Inspirationsfilm till de olika APL platserna


Häst


Djurvård /Welgevonden


Djurvård/ Reptile Center


Natur & Äventyr


Förberedande film


Samarbetspartners
Bakgrund till samarbetet, lite allmänt om internationaliseringsarbete samt kommunikation mellan företagen innan och under APL-perioder.

Boende Johannesburg
Beskrivning av elevernas första dagar när de kommer till Johannesburg samt beskrivning av boendet.

Utveckling av samarbete i Sydafrika
Beskrivning av hur GoXplore, Awesome Travels och Realgymnasiet utvecklar sitt samarbete i Sydafrika.

Att vara flexibel
Begreppet "african time" och nödvändigheten av mental flexibilitet och anpassningsförmåga.

Tips vid packning
Råd om vad eleverna bör tänka på och ta med sig när de packar inför avfärd.

Sydafrikansk Kultur
Tips och råd om vad man bör tänka på när man Socialicerar i Sydafrika.



WELGEVONDEN

Boende
Beskrivning av campet och de olika faciliteterna. Fokus på att det är spartanskt, naturnära boende.

Säkerhet
Beskrivning av att det är mycket bilåkande, säkerhet i bil och på campet. Temperaturvariationer.

Arbetsuppgifter
Beskrivning av arbetsuppgifter som förekommer kontinuerligt och mer sällan/årstidsvist.

Historik och verksamhet


HÄST

Verksamhet, omgivning, boende

Verksamhet och boende för eleverna på African Dreamhorse ( boende delas av Häst och Natur & Äventyr).


Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifter för hästelever.


Ridning

Ridning och hantering av hästarna på African Dreamhorse.


NATUR & ÄVENTYR

Elever på Plats

Råd och tips till framtida elever. Vad vill handledare och programutvecklare att
framtida elever tänker på innan och under APL-perioden.


Säkerhet

Olika aspekter av säkerhet på APL-platsen.




Arbetsuppgifter

Olika typer av arbetsuppgifter och rutiner under elevernas APL .




KINYONGA REPTILE CENTER


Verksamhet

Kinyongas verksamhet, mission och rutiner.



Säkerhet

Olika aspekter av säkerhet på APL-platsen.




Arbetsuppgifter

Vilken typ av arbetsuppgifter och rutiner finns under elevernas APL.



Internationalisering under och efter gymnasiet
Vikten av internationella erfarenheter före och efter gymnasietiden.
Samarbete postgymnasialt med GoXplore


Tankar och förväntningar framtida elever

Vilka egenskaper är viktiga för elever som åker till Sydafrika och vad kan de förvänta sig.



Reflektioner

Reflektion från två av Realgymnasiets elever APL.

  1. Nu är man åter tillbaka i skolbänken. När jag i Juni fick veta att jag skulle få göra denna resa kunde jag inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att jag skulle få vara med om allt det jag fick uppleva. Det är svårt att beskriva denna resa, och ord gör den inte rättvis.

    När jag skriver detta får jag upp en bild på näthinnan. Gyllenbrun sant, blå himmel och en strålande sol. Jag tror detta är en bild jag alltid kommer bära med mig. Men det är inte bara denna fantastiska bild som jag kommer bära med mig, utan resan har även fått mig att förstå hur världen ser ut idag. Att se på nyheterna hur tillståndet i ett land är, är inte ens i närheten lika påverkande som att stå mitt i en fattig by och se människorna omkring en lida. Även detta har skapat en bild på näthinnan.

    Jag åkte till Sydafrika för att få en inblick i hästnäringen utomlands. Jag fick en hel del nya lärdomar, men det jag tar med mig mest därifrån är ändå hur kul det är att rida. Jag kan ibland känna att mycket fokus i Sverige ligger på att prestera och få resultat, och att anledningen till varför vi håller på med hästar ibland glöms bort. Inspiration har tagits från alla små tjejer som galopperade runt barbacka på ridbanan. Och visst har jag skippat sadeln mer sedan jag kom hem. Sydafrika har fått mig att ta fram 8 åringen i mig.

    Om jag fick chansen att åka tillbaka tillbaka skulle jag göra detta utan tvekan. Detta är en chans man bara kan få en gång i livet, så om man får den ska man ta den.

  2. En av de första sakerna som jag märkte med folket i Sydafrika var att alla där nere är väldigt givmilda och vänliga. Alla som jag pratade med var alltid trevliga att prata med och väldigt förstående. Det var bara en allmänt skön känsla bland folket vilket man smittades lite av. Jag kände mig i allmänhet alltid glad när jag var i Sydafrika. All annan kultur var väldigt lik så som den är i Sverige. All popkultur var nästan identisk och matkulturen var inte likadan men det var inget super speciellt. Så på många sätt är Sydafrika väldigt likt Sverige men samtidigt helt annorlunda. Det är inte som att det är normalt att bli ner stirrad av en giraff när man jobbar i Sverige men i Sydafrika var det inte så konstigt. Jag har under dessa tre veckor sett mer djur än vad jag har gjort på typ 3 år i Sverige. Jag har sett så många vackra djur och så många obehagliga djur, Allt från magnifika och majestätiska lejon till läskiga giftiga ormar i rummet. Upplevelser som detta får en att sätta livet i Sverige lite i perspektiv. Jag var inte så värst rädd för spindlar och insekter innan jag åkte men nu känns alla småkryp som man kan hitta här uppe som misslyckanden i jämförelse med det som finns i Sydafrika.

    En annan sak som sattes i perspektiv var hur extremt glad jag borde vara för allt jag har. Jag fick se hur det är att leva i extrem fattigdom så att klaga på alla problem man har här i Sverige är bara mesigt, Faktumet att vi kan klaga är en sorts lyx. Det känns som att den här resan har ändrat mig på ett bra sätt. Jag känner att jag har växt väldigt mycket som en person vilket kommer hjälpa mig genom livet på många sätt. Den här resan känner jag bara e starten på många framtida resor och jag är mer taggad än någonsin att gå ut å äventyra i världen.

Uppgift

Elvernas utlands-APL är kopplad till skolan och den yrkesutbildning de går. Därför ställs det också krav på dem, handledare och arbetsplatsen de besöker.

Inför deras resa kommer de att få en APL-uppgift som ska genomföras inför, under och efter sin praktikperiod. Uppgiften bygger på lämpliga profilkurser som ingår i deras utbildning och resultatet kommer att bedömas av lärare på hemmaplan efter kontakt med och omdöme från deras APL-handledare på plats i Sydafrika.

Exempel på APL uppgifter finner ni på Realgymnasiets internsida.

GoXplore AB


GoXplore Sweden AB är en Student och Kulturell Specialistresebyrå som startades 2001. Vi har hjälpt tusentals människor på deras livs äventyr. Vi vill göra det enklare för människor att upptäcka världen, att skaffa sig erfarenhet av att bo, jobba och vistas utomlands. Genom ett utökat kulturellt utbyte mellan människor världen över minskar fördomar och klyftor i samhället

Det finns många fördelar att att ge kunskap om globalisering & bevarande i elevernas unga ålder.

Vi är helt specialiserade på att ordna resor kombinerat med arbete. All personal som jobbar på GoXplore har jobbat och bott utomlands. Vi vet hur det är och kan kännas när man kommer till ett nytt land för att jobba och bo där. Vi är dedikerade till att hjälpa våra resenärer att få en så bra upplevelse som bara möjligt.

GoXplore jobbar tätt tillsammans med våra lokala Samarbetspartner i Sydafrika där vi har Realgymnasiets elever under sin APL som gör deras vistelse på plats till en mycket säker tid.
Vi finns tillgängliga 24 timmar per dygn för skolor, föräldrar och elever.
Det finns en mängd saker vi står till tjänst med för Realgymnasiet i vårt samarbete.
Vi träffar elever, lärare och rektorer innan avresa och förser er med alla detaljer ni behöver om allt från kultur, flygresor till all praktisk information om deras tid på plats.
Självklart finns vi på mail och telefon under alla förberedelser innan avresa och även efter hemkomst.

Inkluderat innan avresa och vid ankomst:


Ansvarig för hos GoXplore för samarbetet med Realgymnasiet
Ann-Louise Hortlander

Ann-Louise har jobbat i reseindustrin i 17 år och för GoXplore i 11 år. Efter att ha spenderat sin tid utomlands med både studier på universitet, arbete och resor i olika länder runtom i världen under 6 år valde hon till slut Sverige igen. Hon ser till att era elever är säkra längst med resan och att ni som skola är välinformerade om det som era elever ska uppleva. Hon har tillsammans med Realgymnasiets personal besökt era platser flera gånger för att säkra in kvaliteén. Hon kan bistå er med hjälp kring frågor gällande allt som har att göra med praktikplatser, flygresor, förberedande möten.

annlouise@goxplore.se


Avgångar

Det finns 2 terminer att ha elever iväg på APL det sker vanligtvis mellan vecka 5- 16 med uppehåll vid skollov samt vecka 39 - 50 med uppehåll för skollov.

Det kommer finnas en struktur på när ni kan ha elever iväg med val utav veckor. Dessa val sker på Realgymnasiet.

Vi ber er ha i åtanke att ha en lämplig spridning på dessa perioder så att alla skolor får möjlighet att få iväg sina elever på sin praktik dvs skicka inte alla elever under våren utan sprid dem höst och vår för att de ska få en så bra kvalité på sin tid som möjligt. Vi är medvetna om det arbete som behövs göras för att ansöka om Atlas och vi står till tjänst med de frågor som uppstår i och med detta då vi varit involverade under 4 år nu 2017. För hösten 2018 är deadline för Atlasansökningar den 01 april 2018.
Evelyn Kyrk på Realgymnasiet är erfaren Atlas ansökare och kan assistera dem som behöver hjälp.

Antal platser per projekt och termin , 3 grupper per termin.


Johannesburg

När eleverna kommer fram till Johannesborg blir de mötta utav GoXplores affärspartner Awesome Travels på flygplatsen där de bor i ett privat guesthouse 1 eller 2 nätter beroende på flygens ankomst innan de reser vidare till sina praktikplatser. Detta guesthouse ligger i en trygg del av staden och där finns personal på plats dygnet runt.

Under dagarna i Johannesburg kommer få en insikt i den kulturella delen av sin resa med utbildning inom kulturen i Sydafrika på plats i sitt guesthouse utav personal som är från Sydafrilka.
På vägen hem passeras Johannesburg. I vissa fall bor man en natt på Awesome Travels Guesthouse, helt beroende på flygtider.

Djurvård

Läs noggrant igenom GoXplores Hemsida Welgevonden på GoXplore Hemsida
för detaljerad information om Welgevonden.

I detta dokument finner du information om Flora och Fauna som kommer finnas på plats under din tid som en del av dina studier på fältet.

OBS! Uppgifterna eleverna får från Skolan gör att praktiken på plats blir skräddarsydd så observera detta när ni läser hemsidan då det finns vissa undantag som inte kommer ske för eleverna samt saker som kommer ske som inte är med på hemsidan.

Welgevondens Viltreservat grundades 1993 och ligger beläget i Waterberg regionen ca 6 timmar nordväst om Johannesburg. Det är privatdrivet och är ett skyddat område. Här finns det mer än 40.000 hektar ren vildmark som huserar "The big 5" och över 300 fågelarter tillsammans med hundratals andra djur och växtarter. Reservatet har aldrig tillåtit jakt och har ett begränsat antal besökare. Här får eleverna möjlighet att observera dessa djur på nära håll. De blir en del av ett forskningsprogram som kommer att bidra till att uppnå de långsiktiga forskningsmål som bedrivs.

Under sin tid på praktiken kommer de ha en variation utav uppgifter nedan är exempel på dem:

Eleverna kommer få åka med ut i reservatet till olika angivna djurleder för att dokumentera när eventuella växtätare dyker upp. Arter inkluderar t.ex. Greater Kudu, vit noshörning, elefant, blå gnu och många fler. Detta är en aktivitet som görs månadsvis och tar 3 dagar att genomföra. Föreställ dig en tre dagars safari, ett utmärkt tillfälle att få mer kunskap om de olika arterna. Djurvårdare har stor erfarnhet av att sköta djur i anläggningar, här får du chansen att lära dig om djurens naturliga livsmiljöer, beteeenden, interationer mellan olika arter, ekologi & födoval.
Dessa kunskaker är en mycket viktigt grund även för att kunna ge djur i anläggningar bästa möjliga förutsättningar.
Att vara reservatets ögon och öron ger eleverna en upplevelse för livet

Welgevonden arbetar för att minimera tjuvjakten. De har bara haft en incident under 9 år på området. Eleverna kommer att bidra genom att aktivt söka efter noshörningar och lära känna dem individuellt. Detta för att hjälpa till att uppdatera individuella identifieringsguider. Beteende-observationer, foton och GPS-positioner registreras för att dokumentera där djuren brukar hålla till. Denna verksamhet pågår under hela året; en otrolig upplevelse och ett utmärkt tillfälle att göra en skillnad och bevara den vita noshörningen.

Welgevonden är hem till den största och mest framgångsrika vilda gepardpopulationen i Water klustret; ett enormt hopp för denna sårbara art. Eleverna kommer att delta aktivt i bevarandet av denna art genom att uppdatera deras identitetskit. Denna verksamhet sker när en gepard upptäcks, alltså då och då året runt och det bjuder på många trevliga överraskningar!

Bedömningar av savannens skick genomförs för att övervaka bl.a. överflöd av gräs på reservatet. Grästuvor identifieras, mångfalden och mängden tillgängliga betesmarker innan vintersäsongen.

Undersökningar för trädväxtligheten är också en del av det långsiktiga övervaknings-programmet och involverar mätning av träd och buskar för att uppskatta täckning, utreda strukturell variation och att kvantifiera elefanternas påverkan. Dessa undersökningar genomförs på samma platser som savannundersökningarnas tillstånds-bedömningar, men genomförs maj-jun varje år.

Eleverna kommer att få en förståelse för ekosystemens dynamik.

Det finns en bristande kunskap om artrikedomen av smågnagare och fladdermöss som förekommer i Welgevonden. Fällor sätts ut och dessa kräver dagliga kontroller för att identifiera och befria djuren. Fladdermöss kommer att identifieras på kvällarna intill platser där de förekommer med hjälp av en ultraljudsdetektor för att identifiera deras läten, samt observera flygmönster.
Dessa aktiviteter pågår året runt och eleverna kommer med hjälp av de små däggdjurs-fällorna få möjlighet att träffa gnagarna i Welgevonden. Fladdermössbevakningen kommer att ge möjlighet att först njuta av en solnedgång följt av stjärnskådning och till sist njuta av en kvällstur med bil tillbaka till lägret!

Welgevonden är ett reservat som består av sur mark vilket innebär att kvaliteten på betesmarker i allmänhet är dålig. Därför, som en del av Plains Project, pågår introduktioner av viltarter för att öka bestånden av betande arter såsom Zebra och blå gnu för att påskynda skapandet av fler betesmarker. Eleverna kommer att vara involverade i att införa viltarter genom att bistå med att räkna och observera tillståndet hos djur. Detta är en stor möjlighet att få lite praktisk erfarenhet och lära sig om fånga in vilt.

Boendet är relativt enkelt för att smälta in i milljön, att bo i tält nattetid och ta del av alla djurens läten är helt fantastiskt.


Reptiler

Reptiler i Anläggning & Natur

Help Endangered Reptiles Project har upprättats tillsammans med Kinyonga Reptile Center för att hjälpa till med reptil - och amfibierbevarande vilket görs genom utbildning och forskning.

En viktig del är också att centret har besökare där eleverna tar del av den dagliga skötseln och hanteringen utav djuren inför besökarna.

Centrets sidoinitiativ är att rädda sjuka eller skadade djur, rehabilitera dem och släppa ut dem i en säker och tryggare miljö. Centret besöker också lokalbefolkning som önskar flytta djur från bostäder. Centret köper och säljer inte djur. Fältarbete och forskning spelar också en stor roll i deras dagliga uppgifter.

På centret finns en mängd olika arter av reptiler , amfibier , spindelsdjur och fåglar.

Veckan består i allmänhet av 5 dagars arbete och 2 dagars ledighet & personalen är ganska flexibla. En arbetsdag anses vara ca 8 timmar på plats, avvikelser kan förekomma vid frisläppningar, genomförande av undersökningar eller infångande av djur.

Medan du är på detta program kan du förvänta dig följande:

Hur ser dagarna ut? Dagarna är varierande och du ser ett ungefärligt schema om du klickar in dig på nedan information.

Natur & Äventyr

OBS! Boendet delas med hästelever och man kan eventuellt få vara med och guida från hästryggen om tillfälle finns.

På Natur & Äventyr får du en fantastisk chans att kombinera viktiga utbildningsmål med en oförglömlig upplevelse av den afrikanska naturen, djurlivet och kulturen. Du får lära dig att möta och guida människor i den varma, avspända afrikanska atmosfären & samtidigt förstå och utöva det elementära säkerhetstänk som behövs för att låta människor möta och uppleva natur och djurliv på mycket nära håll.

Vi har skapat ett unikt upplägg för Realgymnasiets elever på Natur och Äventyr där du förbereder din praktik i rollen av blivande besökare och turist. Under vistelsen i Sydafrika kommer du gradvis att gå från rollen som besökare till deltagare och ledare under utbildning. Du kommer initialt reflektera över dina egna förväntningar, mål och krav för att i slutet utvädera din totala upplevelse och utbildning med fokus på guidning, kundbemötande, paketering och säkerhet. Ett viktigt syfte med din praktik är också att du ska få ta del av det berömda och lovordade systemet för utbildning av field guides i Sydafrika. Du får kunskap om utbildningens krav, upplägg och innehåll. Du kommer få kunskap om Sydafrikas naturtyper samt lokalt växt- och djurliv.

Under din praktiktid kommer du att erbjudas en bred variation av uppgifter.

Nedan är exempel på dem:

Att vara reservatets ögon och öron ger dem en upplevelse för livet. Syftet är att ge dem en inblick i arbetet inom reservaten och ge dem en djup insikt i och kunskap om det afrikanska växt- och djurlivet och ekologiska samband vilket är en förutsättning för att kunna vara guide.

Hur ser dagarna ut? Dagarna är varierande och du ser ett ungefärligt schema om du klickar in dig på nedan information.

Häst

Vi ber er även se på Goxplores Hemsida under Horses & Wildlife på GoXplore Hemsida för detaljerad information om praktiken med häst.

OBS! Uppgifterna eleverna får från Realgymnasiet gör att praktiken på plats blir skräddarsydd så observera detta när ni läser hemsidan då det finns vissa undantag som inte kommer ske för eleverna.

Hästpraktiken ligger belägen i Hoedspruit Wildlife Estate som är på 420 hektar utvecklat naturreservat i Norra Sydafrika ca 6 timmar Norr om Johannesburg.

Stallet är hem till 35-40 st hästar som ni kan läsa mera om här: http://africandreamhorsesafari.co.za/our-horses/ .
Denna hemsida kan ni även läsa om i största allmänhet för att se vad som sker på plats. Detta program är skräddarsytt till att passa elever som vill lära sig mer om hur det fungerar att driva ett stall inkluderat alla aspekter.

Hantering av hästar, olika typer av ridning, generell hästhantering, baskunskaper i hur man tar hand om stall och utrustning, säkerhet, instruktioner, baskunskaper i veterinärvård, ridkunskaper ute i vildmark samt i paddock, hästkunskap. Guidning med häst i naturen, baskunskaper i ekosystem, identifikation utav djur och mycket mera.

Stable Management: Vara involverad i alla aspekter i hur det är att driva ett stall, beställa hästmat, beräkna matvolymer, man kommer inte mocka varje dag men någon dag i veckan sköter man stallet med att mocka, rengöra paddockarna osv.
Horse Management: Daglig medicinsk check av hästarna, hälsa och välbefinnande, grooming, baskunskaper i häst, veterinärcheckar ( skador och sjukdomar som förekommer i Sydafrika).
Ridlektioner: Lära sig att ha hand om enkla ridlektioner till ryttare, få lektioner av instruktörer, lära sig hur man planerar en ridlektion.
Horse Trails: lära sig hur man jobbar med kunder som ska rida ut , första hjälpen för ryttare och hästar under tiden man är på utridning om det sker nödsituationer.

Eleverna kommer kunna ta del i hästforskning inom dessa olika aspekter tillsammans med de som jobbar på plats.

INFORMATION



Här kommer vi skriva praktisk information inför varje avgång som vi vill att ni elever/lärare/mentorer tar del utav.

Den handlar om Nödnummer till respektive APL-plats samt till GoXplore.
Det kommer även stå info kring upphämtning och logistik kring dagarna i Johannesburg innan man reser vidare till sina APL platser samt vad som händer efteråt.
När en avgång är klar kommer ett mail gå ut till varje elev & ansvarig för APL på respektive skola att gå in och läsa under denna del av hemsidan.
Det kommer även på avreseträffen att gås igenom muntligt.

Till Europass adress till projekten:

Welgevonden Game Reserve West Gate , South Africa
African Dreamhorse + Nature & Adventure , Wildlife Estate Hoedspruit, South Africa
Reptile Center R527 , Blyderus, Hoedspruit 1380 South Africa

Till Bagagetaggarna som eleverna sätter på väskan:

Awesome Travels
40 A Sturdee Avenue Rosebank
Johannesburg South Africa

Föräldraguiden
Till oroliga föräldrar vill vi även dela med oss av denna länk på vår hemsida. https://www.goxplore.se/foraldrarguiden

Kulturella aspekter
Att komma till ett nytt land är omtumlande, vi ber dig läsa i länken kulturchock för lite mera information kring detta och ta med dig det när du är i Sydafrika.

Kulturchock

Att packa:
Man blir aldrig klar med packning till slut får man stänga resväskan och se sig klar. I nedan dokument ger vi packtips utifrån vår personals egna resor dit ni ska.
Du känner bäst själv vad du vill ha med.

Packlista Häst

Packlista Djurvård

Packlista Natur & Äventyr


Flygbolag

Inför våren 2019 är det lite blandade flygbolag för elever som reser olika datum och orter, vi kommer uppdatera informationen nedan inom kort.
Vi beräknar har det klart till den 2 december 2018.


Grupp 1:
Borås, Göteborg, Eskilstuna
Flygbolag: Lufthansa
https://www.lufthansa.com/se/en/online-check-in

Grupp 2 :
Sundsvall, Gävle
Flygbolag: British Airways
https://www.britishairways.com/travel/managebooking/public/en_us

Grupp 3:
Västerås, Norrköping, Linköping, Stockholm
Qatar Airways
https://www.qatarairways.com/en-se/journey.html





Förväntningar & Farhågor:
På vår avreseträff kommer vi gå igenom elevers förväntningar & farhågor vi ber dig som elev redan nu fundera på om detta.

Mat:
Alla elevers matval/allergier har kommunicerats till projekten.
En viktig sak att komma ihåg är att lunch i Sydafrika ofta är kl 13.00-13.30 så vi ber er ta med någon frukt eller liknande på förmiddagen då vi vet ni är vana vid tidigare lunch i Sverige.

Kläder:
Det är viktigt att man klär sig respektfullt när man är utomlands och representerar Realgymnasiet, vi ber er lämna alltför utmanande klädval hemma.




Grupp 1 2019


Avresa : 27/1 från Göteborg och Stockholm, ankomst Johannesburg 28/1 kl 9:30 lokal tid i Johannesburg.
Skola: Göteborg/ Borås & Eskilstuna

Vid ankomsten till Johannesburg blir eleverna mötta av Awesome Travels som står i Ankomsthallen med en Realgymnasiet skylt samt Realgymnasiet T-shirt.
Eleverna blir transporterade till Awesome Travels Guesthouse som är helt privat för våra kunder endast, se filmerna ovan.
Lunch och Middag serveras på ert guesthouse.
29/1
Frukost.
Efter frukosten går man gemensamt med personal från Awesome Travels till ett stort shoppingcenter ca 2 timmar.
Lunch på Guesthouse.
Eftermiddagen med kultur och historia se nedan för mer info kring det.
Middag serveras på ert guesthouse.
30/1
Eleverna åker till sina respektive APL platser med buss.
Bussresorna tar ca 5 timmar till Welgevonden , och ca 6 timmar till Hoedspruit.
Man stannar till på vägen för lunch och toalettbesök.
15/2
Samtliga elever åker buss tillbaka till Johannesburgs flygplats.
Båda utbildningarna checkar in för den internationella flighten hem tillsammans med Awesome Travels Personal.
Hemkomst Sverige den 16/2 kl 08:50 till Göteborg samt 8:35 till Stockholm


Grupp 2 2019


Avresa : 02/03 kl 15:15 från Stockholm, ankomst Johannesburg 03/03 kl 10:15 lokal tid i Johannesburg.
Skola: Gävle, Sundsvall

Vid ankomsten till Johannesburg blir eleverna mötta av Awesome Travels som står i Ankomsthallen med en Realgymnasiet skylt samt Realgymnasiet T-shirt.
Eleverna blir transporterade till Awesome Travels Guesthouse som är helt privat för våra kunder endast, se filmerna ovan.
Lunch och Middag serveras på ert guesthouse.
04/3
Frukost.
Efter frukosten går man gemensamt med personal från Awesome Travels till ett stort shoppingcenter ca 2 timmar.
Lunch på Guesthouse.
Eftermiddagen med kultur och historia se nedan för mer info kring det.
Middag serveras på ert guesthouse
05/3
Eleverna åker till sina respektive APL platser med buss.
Bussresorna tar ca 5 timmar till Welgevonden , och ca 6 timmar till Hoedspruit.
Man stannar till på vägen för lunch och toalettbesök.
21/3
Samtliga elever åker buss tillbaka till Johannesburgs flygplats.
Båda utbildningarna checkar in för den internationella flighten hem tillsammans med Awesome Travels Personal.
Hemkomst Sverige den 22/3 kl 10:45 till Stockholm.

Grupp 3 2019


Avresa : 23/3 från Stockholm, ankomst Johannesburg 24/03 kl 16:35 lokal tid i Johannesburg.
Skolaor: Stockholm, Linköping, Västerås, Norrköping.

Vid ankomsten till Johannesburg blir eleverna mötta av Awesome Travels som står i Ankomsthallen med en Realgymnasiet skylt samt Realgymnasiet T-shirt.
Eleverna blir transporterade till Awesome Travels Guesthouse som är helt privat för våra kunder endast, se filmerna ovan.
Middag serveras på ert guesthouse.
25/3
Frukost.
Efter frukosten går man gemensamt med personal från Awesome Travels till ett stort shoppingcenter ca 2 timmar.
Lunch på Guesthouse.
Eftermiddagen med kultur och historia se nedan för mer info kring det.
Middag serveras på ert guesthouse
26/3
Eleverna åker till sina respektive APL platser med buss.
Bussresorna tar ca 5 timmar till Welgevonden , och ca 6 timmar till Hoedspruit.
Man stannar till på vägen för lunch och toalettbesök.
11/4
Transfer tillbaka till Johannesburg för en övernatting på Awesome Travels guesthouse.
Middag serveras på ert guesthouse.
12/4
Frukost
Samtliga elever åker med Awesome Travels Personal till flygplatsen.
Utbildningarna checkar in för den internationella flighten hem tillsammans med Awesome Travels Personal.
Hemkomst Sverige den 13/4 kl 07:15 till Stockholm.

Grupp 3 2018

Skola: Uppsala Nyköping
Avresa : 24/11 från Stockholm, ankomst Johannesburg 25/11 kl 16:35 lokal tid.
Vid ankomsten till Johannesburg blir eleverna mötta av Awesome Travels som står i Ankomsthallen med en Realgymnasiet T-shirt på sig.
Eleverna blir transporterade till Awesome Travels Guesthouse som är helt privat för deras kunder endast.
Middag serveras på kvällen på Guesthouse.
26/11
Frukost.
Efter frukosten går man gemensamt med personal från Awesome Travels till ett stort shoppingcenter ca 2 timmar.
Lunch på Guesthouse
Eftermiddagen med kultur och historia se nedan för mer info kring det.

27/11
Eleverna åker till sina respektive APL platser med buss.
Bussresorna tar ca 5 timmar till Welgevonden och ca 6 timmar till Hoedspruit.
Man stannar till på vägen för lunch och toalettbesök.
13/12
Samtliga utbildningar åker buss tillbaka till Johannesburgs flygplats där Awesome Travels personal hjälper till mig incheckningen.
Hemkomst till Sverige den 14/12 kl 12:30.

Nödnummer

GoXplore i Sverige, Ann-Louise Hortlander
0046-42-179525 kontorstid, 0046-73-9068224 efter kontorstid

Awesome Travels i Johannesburg, Daniella Martini, Natasha Morris
0027-11 966 7701 kontorstid , 0027-76 2573 245 efter kontorstid

Welgevonden, Greg Canning
0027 - 87 813 0501 , 0027 - 83 407 6830 , 0027 83 379 2923

Natur & Äventyr, Ryan Thompson
0027-84 581 4377

Häst: Traci Thompson, Shannon Thompson
0027 - 84 300 1748
0027- 84 582 4552

Reptile Center, Donald Strydom
0027 - 15 795 52 03

Kultur & Historia.

Som en del i elevernas APL ingår det historia, denna del sker i Johannesburg när de ankommit.
Beroende på när man landar i Johannesburg så kommer en heldag ske när man har historia och får se sig omkring på ett säkert sätt i Johannesburg med privat guide och chaufför. Eleverna blir hämtade vid sitt guesthouse och en dag full med intryck väntar innan man kommer tillbaka för middag på kvällen.
Ett tips är att eleverna läser på lite mer kring nedan områden innan de reser, använd google.

Vilikazi Street

The homes of two Nobel Peace Prize laureates – South Africa's first democratically elected president, the late Nelson Mandela, and Archbishop Emeritus Desmond Tutu – are found on Vilakazi Street. This is the only street in the world that can boast having had two Nobel Laureates as residents.

Today Vilakazi Street is a popular precinct for local and international visitors. Restaurants such as Sakhumzi and Vuyos, among others, offer a tasty variety of food and drinks. Vilakazi Street is also home to interactive public artworks and a variety of curio stalls.

Nelson Mandelas and Desmond Tutus House

In Orlando West, Soweto, you'll find the modest house that Nelson Mandela and his family called home from 1946 to the 1990s. Mandela lived in the house with his first wife, Evelyn Ntoko Mase, and, after his divorce, with his second wife, Winnie Madikizela-Mandela. Upon his release from prison in 1990, Mandela moved back to the house for a short 11 days before moving to larger and more secure premises in the Johannesburg suburb of Houghton.

The Mandela family's four-roomed Soweto home is now a museum and houses various memorabilia, artworks, awards and honorary doctorates conferred on Nelson Mandela and his family, as well as photographs of the family dating back to the 1950s. It's one of the major tourist attractions in South Africa due to its deep history and ties to Madiba's pre-presidential life. Archbishop Emeritus Desmond Tutu's house stands on a corner diagonally opposite Mandela's.

Hector Pieterson Memorial

The Hector Pieterson Memorial, situated in Orlando West, Soweto, commemorates the role of the country's students in the struggle against apartheid and in particular the role played by the school children who took part in the Soweto protests of 1976, many of whom were shot by the apartheid police while protesting against the sub-standard of education in black schools in South Africa. His iconic image of Pieterson's body being carried by high school student Mbuyisa Makhubo, with his sister, Antoinette Sithole, running alongside, is a graphic representation of repression under the apartheid regime and has become an iconic image around the world of the senseless cruelty and brutality of the apartheid state.

Regina Mundi Church

During the apartheid era the Regina Mundi church opened its doors to anti-apartheid groups and provided shelter to anti-apartheid activists. Because of the refuge it offered Regina Mundi is often referred to as 'the people's church' or 'the people's cathedral'.

Orlando Towers – View Point

Originally the site of a coal fired power station, the Orlando Towers have become one of the most distinctive landmarks in the neighbourhood of Soweto. Construction of the Orlando Power Station began in 1935 and was only completed in 1955, due to delays caused by the Second World War. After 56 years of service, the power station was shut down in 1998 and was transformed into an entertainment and business centre in 2008.

Kliptown

Kliptown, one of the oldest districts in Soweto, is an area steeped in history – violent, restorative, sad and uplifting. It was in Kliptown that the Freedom Charter was signed in 1955, an event that is remembered in a small museum on the area's central square. Many of South Africa's most important anti-apartheid leaders spent time in this part of Soweto. Kliptown is most famously known as the site where more than 3 000 people attended what became known as the Congress of the People in 1955 to adopt the Freedom Charter, a document in which oppressed South Africans formulated ideas of a society free from apartheid.

FNB stadium / Soccer City

Fondly referred to as "the calabash", the outside appearance of the stadium resembles an African pot on a fire; a red and earth-coloured gourd set in a ring of fiery lights. Soccer City is Africa's largest stadium and boasts a seating capacity of 94 736. Astoundingly, no spectator is seated more than 100 metres from the field, and there are no restricted views in the stadium. This iconic complex hosted the opening ceremony, opening match, four first-round matches, one second-round match, one quarter final and the final of the 2010 Fifa World Cup




Mentorer på plats

Dessa personer är ansvariga mentorer för respektive praktikplats och era elever kommer att träffa dom under sin tid iväg. Mentorerna har kontinuerlig kontakt med skolans utbildningsansvariga och är de som kommer ge eleverna sina bedömningar innan de reser hem.

Greg Canning Volunteer Research & Student Coordinator - "Djurvård"

Greg föddes i Johannesburg och studerade på kung Edward VII School där han blev inskriven 1991. Efter att ha fullgjort sin utbildning fick han sitt diplom i naturvård. Därefter tillbringande han 6 år i den sydafrikanska polistjänsten i Johannesburg, innan han återvände till bushen för att fortsätta studera.

Efter att ha tillbringat flera år i olika delar av Sydafrika utnämndes han till ekologichef på en privat ö i Seychellerna, där han också avslutade sin magisterexamen. När han sedan kom tillbaka från Seychellerna tillbringade han 3 år i Botswana innan han utsågs till volontärforskning och studentkoordinator för Welgevonden, där han också arbetar med sin doktorandexamen. Greg har erfarenhet av att etablera och driva forskningsprogram, hantera Gamereserve och arbeta som guide. Han har en FGASA (Field Guides Association of South Africa) och är kvalificerad spår guide och har erhållit en nivå 3-kvalifikation med specialiserad kompetens på farliga djur.

Traci Thompson General Manager & Instructor - "Häst"

Traci Thompson är ägare till African Dream Horse Safari och har vuxit upp i en familj som alltid har varit en del av riddarvärlden! Hennes mormor ägde sin egen stallgård och var en av aktörerna i att starta ponnyklubben på 1960-talet. Traci började sin ridarkarriär vid 3 års ålder och redan då fick hon fick sitta på en ponny ute på fältet. Hon kunde sitta på den i timmar medan de vandrade runt på betesmarker! Traci är gift med Glen, som förvaltar ett privat naturreservat. Traci har två barn som båda arbetar med henne på African dream. Hon har en enorm kärlek till hästar, djurliv och människor, vilket också var ett av motiven till att hon startade African Dream. Hon älskar att dela sin passion och energi med alla som jobbar med henne! Traci är ägare till African Dream Horse Safari där hon är värd för utländska studenter som gör sina praktikplatser och sabbatsår som volontärer. Hon driver hästspår, lektioner, hästaktiviteter samt djurlivsaktiviteter. Hon har också ett ridcenter med 18 hästar och äger 16 egna hästar. Hon genomför lektioner från nybörjare till avancerade ryttare i alla discipliner. Hon tävlar i alla discipliner men specialiserar sig på Showjumping på 1,10m/1,20m klasser på henne speciella häst Brandenburg Station Master. Traci rider också i kliniker där hon får instruktioner från några av de bästa ryttarna i Sydafrika. Traci försöker att lära alla ryttare hur man kör med medkänsla och artighet. Hon visar varje besökare olika tekniker som hon har förvärvat genom åren som att hästar ska förstå vad som blir frågat av dem och att häst och ryttare ska arbeta i enhet med varandra.

Traci har många utbildningar och hon har slutfört hennes FGASA (Field Guide Association of SA) Nivå 2, spår guide utbildning och en förstahjälpenkurs. Hon har också bedömts av EQASA (Equestrian Qualification Authority of SA) för den sydafrikanska nationella instruktörsplanen och har sin CEEPSA (Council of Equine & Equestrian Professionals of SA) certifikat för Equestrian Tourism Coach International Level One.

Shannon Thompson Stall Manager & Spår guide - "Häst"

Shannon har bott i bushen hela sitt liv och har en passion för alla djur. Hon har sin FGASA Level 1-kvalifikation och driver hästryggspårssidan av verksamheten. Hon är avslappnad, uppmärksam och säker på spåret då hon upptäcker ovanligt och intressant djurliv! Shannon upplever också växter och träd som hon sedan beskriver på ett roligt och underhållande sätt! Shannon är en mycket ivrig ryttare och hon rider i olika showhoppstävlingar med sina fenomenala hästar. Shannon ansvarar för hästens stabila ledning och att de får den bästa möjliga omsorgen.

Ryan Thomson Wildlife Guide & Administrator " Natur & Äventyr"

Ryan tog examen från University of Pretoria i Business Management and Marketing och har därefter följt sin passion för bushen genom att vara en del av African Dream. Han har fått sina kvalifikationer för FGASA Level 1 och Lead walking trails, och är på väg att få sin FGASA Level 2.

Ryan är involverad i olika delar som har med bushen att göra! Han tar med elever på åkturer där de kan se vilda djur, hjälper praktikanter samla nödvändig data och kör de olika utflykterna som eleverna kommer att uppleva under sin vistelse på African Dream!

Donald Strydom " Djurvård , Reptile Center "

Donald Strydom skrev in sig vid universitetet 1981, varpå han tillbringade sex månader av en tvåårig militärbakgrundsträning som krigsoldat i bushen. Resten av hans militär dagar spenderades med att han åkte in och ut ur Angola med att göra patruller, spendera tid med lokalbefolkningen, hjälpa det medicinska teamet, se över landminor, agera samhällssäkerhetsstöd och bidra med andra fredsskapande militärinsatser som behövdes i området. Därefter startade Donald Kinyonga Reptile Center som tidigare hette Swadini Reptile Park.

Donald Styrdom har varit involverad med djursexpeditioner i många delar av världen som:

• Zimbabwe - letade efter den sällsynta Gabonhuggorm.

• Fem separata expeditioner i Namibia där han hjälpte till att hitta sällsynta och utrotningshotade arter.

• Mauritius - att fånga en specialiserad geckoart för att hjälpa ett avelprogram.

• Tre gånger i avlägsna djungler i centrala Afrika där dem letade efter nya och oupptäckta reptiler (Han hittade en).

• Zambia - med medlemmar av "Crocodilian Study Group" och University of Pretoria – gjorde de en krokodilräkning.

• Mexiko och Arizona på inbjudan från Arizona Fish and Game - registrering och fotografering av reptiler och assisterade även med Vampire Bat-forskning.

• Madagaskar - på en fotografisk expedition för att bedöma reptilhabitat och relaterade problem.

• Thailand på en personlig strävan att försöka hjälpa till med att skapa bättre sätt att hålla och visa reptiler för besökande turister.


1984 grundade Donald Swadini Reptile Park, som nyligen har bytt namn till Kinyonga Reptile Center, har efter detta utvecklas till ett välkänt landmärke internationellt. På centret finns det exotiska och lokala inhemska djur som ormar, krokodiler, spindlar, skorpioner, grodor, ödlor, leguaner, sköldpaddor, apor och några fåglar. Alla dessa är under Donalds omsorg.

Parkens policy är att bevara genom utbildning och forskning.

Donald har alltid haft ett aktivt intresse för reptiler och har fått omfattande kunskaper om deras vanor och livsmiljöer genom åren. Han har lagt fram presentationer om detta ämne under stor del av hans liv och fortsätter med glädje att göra detta. Kinyonga Reptile Center är en återspegling av hans engagemang och passion gentemot människor och djur.

Boende

Welgevonden
( bild 1 & 2 ) visar tälten eleverna bor i som är inne på campen mitt i ett natur reservat.
Tälten har stationära sängar, eluttag, lådor, skåp för eleverna att ha sina saker i.
Personal finns på plats dygnet runt på campen.
De är stationära och med gjutna betongplattor.
Man delar 2 per tält, ibland 3.
Sängkläder , täcke, kudde finns.
Det finns ett gemensamt kök, delade badrum, duschar och tvättrum med tvättmaskin.
Tvätt kostar en liten summa vara gång man tvättar, ca 10 SEK. Greg kan växla med eleverna när de kommit fram.

Häst & Natur/Äventyr
( bild 3 & 4 ) visar huset eleverna bor i samt deras rum.
Huset ligger ca 50 meter från stallet och hästhagarna är 20 meter bort.
Rummen har våningssängar ofta är man 4 i varje rum, hyllplan, eluttag dusch och badrum.
Personal finns på plats i samma hus dygnet runt.
Sängkläder, täcke, kudde finns.
Det finns ett gemensamt kök, tvättmaskin och vardagsrum.
Tvätt är gratis.

Reptile Center
( bild 4 & 5 ) visar huset eleverna bor i som ligger vägg i väg med Reptile Center.
Rummen har enkelsängar, hyllplan, ellutag, ofta är man 2 i varje rum.
Personal finns på plats dygnet runt.S
Sängkläder, täcke , kudde finns.
Det finns ett gemensamt kök, tvättmaskin och vardagsrum.
Tvätt är gratis.

Bloggar

Eleverna bloggar från sin tid på plats läs gärna och inspireras av det som de skriver: http://blogg.realgymnasiet.se/realgymnasiet-utomla...

Facebook & Instagram

Foton säger ofta mer än 1000 ord kika gärna in på platsernas facebooksidor och instagram.
African Dreamhorse
Welgevonden
Reptile Center

Hem » Utlands APL Realgymnasiet

Vårt nästa informationsmöte är 2019-02-09 i Stockholm. Gå med, eller se alla kommande informationsmöten här!